Mijn Shrimps

Show hier jou aquarium
Banoni

Re: Mijn Shrimps

Bericht door Banoni » ma okt 07, 2019 1:20 pm

Jurrie, is er ergens een boek over de genetica? Ik lees van kruis dit met dat, je krijgt dan dat..etc. voor jullie een gesneden koek, door jaren ervaring en opgebouwde kennis. Maar voor ons beginners, zou een basis genetica van Caridina garnalen zeer welkom zijn. Bijvoorbeeld, hoe krijg je bij de PRL het witte dekkend. Of juist meer of minder wit op het lichaam. Idd met het rood. Wat zijn de dominante en wat recesieve eigenschappen (genen). Je snapt denk ik, waar ik naar toe wil. Het doel van kweken is het ras verbeteren, en garnalen krijgen waar je zelf tevreden mee bent. Ik heb begrepen dat de genenpoel van de crystal red garnalen zeer smal is. Om verder zeer enge combinaties te voorkomen is het juist handig om te kruisen met andere soorten, maar men moet weten waarom en wat je eruit krijgt/kan krijgen. Ik ben nu begonnen met 1 soort garnalen, namelijk PRL. En daar wil ik zeker een tijdje bij blijven. Anders zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb vrij mooie dieren gekocht, voor maar weinig geld en dat heb ik zeer bewust gedaan. Ik zie her en der wat verbeteringen mogelijk, zoals ik al zei, mijn gedachte gaat naar iets meer wit en vooral dekkender wit, net tipex. Ik zou kunnen met mijn eigen dieren gaan kweken, maar hoe ver mag je dan gaan, ivm de inteelt. Ik heb in het verre verleden met konijnen gefokt, in ieder geval een begin gemaakt. Met NDH en dan in het wit. De genenpoel was ook zeer smal. Weinig vrouwtjes, etc.. Daar was niet wenselijk enge kruisingen te maken, moeder met zoon, etc. Het was uiteindelijk mij niet gelukt, niet zozeer omdat ik het niet kon, of geen zin meer in had, maar om sucess te hebben moest men streng selecteren, dus alles wat maar geen F op de tentoonstelling kon krijgen, moest dood. Maar dat kon ik niet..
Afijn, je begrijpt waar ik naar toe wil. Voel je vrij, en de rest ook, die daar verstand van heeft en brand maar los!
Dank,
Bane

Banoni

Bericht door Banoni » di okt 08, 2019 9:54 am

Hier wat betere foto's van mijn dieren en de huisvesting.
Ik zie gelukkig steeds meer jonkies te voorschijn komen. Mooi is dat..The nature always find the way...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bindi

Bericht door Bindi » wo okt 09, 2019 4:45 am

Bij garnalen heb je hier geen last van, garnalen komen voor in kleine poeltjes en leven daar in een kleine groep, deze dieren hebben hun leven er op aangepast, immers zieke garnalen gaan dood en de sterke blijven in leven, dan krijg je vanzelf dat er een groep ontstaat die sterk is en tegen de voor hun bepaalde ziektes hebben overwonnen, doe je er een andere garnaal van een andere groep bij, dan kunnen er pas problemen ontstaan, zo,n beetje als mensen die in de jungle wonen en dan bezocht worden door andere mensen en dood gaan door een griep.
Om je garnalen zo mooi mogelijk te krijgen, dus heel mooi wit aandeel enz, zul je moeten selecteren, dus je laat alleen de mooiste mogelijke in de bak zitten, deze geven hun wit aan deel door aan de jongen, die je ook weer gaat selecteren.
Ik heb iemand gekent, deze man had super mooie prl, en deed het op deze manier, de oudere leden kennen hem ook vast nog wel, dit was Sieb.

Banoni

Bericht door Banoni » wo okt 09, 2019 10:20 am

Goedgekeurd?
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Banoni op wo okt 09, 2019 10:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Giel

Bericht door Giel » wo okt 09, 2019 10:22 am

Nice 👍

Banoni

Bericht door Banoni » wo okt 09, 2019 10:23 am

Bindi,
Je hebt helemaal gelijk in. Een basiskennis van genetica is al voldoende, wil je kruisen met andere kleuren, bijvoorbeeld PBL.
De rest is het streng selecteren en geduld hebben..

Banoni

Bericht door Banoni » wo okt 09, 2019 10:24 am

Giel
Ik heb voor het eerst een geblancheerd roosje broccoli gegeven. Ze zijn er blij mee, zo te zien. En de broccoli komt uit mijn eigen tuin, ongespoten..

Bindi

Bericht door Bindi » wo okt 09, 2019 12:45 pm

Als je bv met pbl en prl kruist dan krijg je overwegend pbl, want zwarte kleur overheerst.
Je kunt ze beter zo puur mogelijk houden, van inteeld hebben ze geen last.
Deze zijn van de Benibachi lijn en naar mijn weten hebben ze nooit gekruist met andere kleuren, bij mij komt er in ieder geval alleen maar rood uit.
Nou dat vinden ze wel lekker zo te zien :)

Banoni

Bericht door Banoni » wo okt 09, 2019 1:53 pm

Ben ook niet van plan, te kruisen. Ik vind ze zo ook mooi. Je hebt gelijk, wat betreft zwarte kleur, is dominant. Pas in de latere nakomelingen, zouden de rode uit kunnen komen.
Ik ga proberen mooie en gezonde dieren te houden. Een basis is met jouwe dieren gelegd.

Bindi

Bericht door Bindi » do okt 10, 2019 6:41 am

Je kunt bv ook varianten kweken, bv hinomaru enz.
Ik zelf vind de rode kop en een spier wit lijf, heel mooi om te zien. De mnr waar ik het over had, Sieb, die had ze ook op deze kleur, echt zulke mooie dieren, kwam je niet gauw tegen.

Plaats reactie