MNR VIN en Filmpje

Voor alles buiten uw waterwereld
Plaats reactie
Bindi

MNR VIN en Filmpje

Bericht door Bindi » do sep 26, 2019 6:08 am

Ik heb een filmpje zitten kijken wat door mnr vin werd gegeven, en heb het meer grote intresse gevolgd, alles kwam aan bod. Maar wat mij het meeste opviel was dat de man externe filters gebruikt voor zijn bakken en daar de bacterie in doet, nu vraag ik mij af is dit echt beter dan onze sponsjes die elke keer uitgeknepen worden en de bacterie dan ook ? je zou haast denken van wel, ik tenminste dan, probleem is dat er nergens kleine buiten filters voor bv 30 cm bakjes bestaan, ik heb overal gezocht op divere webshops is er gewoon niks te vinden, zelf zit ik te denken om grotere bakken te nemen ong 50 cm en dan een extern filter er bij te nemen, want misschien gaan de bakken verhuizen naar mijn berging en moet ik alles opnieuw opzetten en dacht, waarom niet direct met grotere bakken beginnen en een extern filter er bij doen, al is dit wel een dure grap moet ik zeggen :)

jurrie

Re: MNR VIN en Filmpje

Bericht door jurrie » do sep 26, 2019 8:45 pm

die film heb ik ook gezien .

die externe bacteriebommen op nitrifiyng :lol: :lol:

mijn kijk op de spons en andere interne sponsgebeuren

als de bacterieen goed heersen maakt het geen fluit uit om de spons tot super schoon te slaan/uitknijpen

ik knijp al tijden minder in de sponsen
en mocht er 1tje op dichtslaan staan geven de garnalen een seintje :lol: :lol:

dan haal ik de spons eraf ,loop naar de spoelbak, zet de kraan op heetstse stand
en vermorsel alle levens .
knijp onder laauwwarm de spons geheel schoon

spoel het na met koud water , knijp um bijna droog , en stop in dat gaatje waar de inlaat water opzuigd een pil . en de spons is weer voor maandjes een voedselbron .

jurrie

Bericht door jurrie » do sep 26, 2019 8:54 pm

hang -onn filters zijn net zo goed
deze maak ik nooit schoon sinds de ballen erin zitten :mrgreen:

alleen de aanzuigbuis waar mijn eigen geknipte sponsen zitten moet ik soms even onderhanden hebben . maar dat is zo gepiept sind,s de overstap op 100% nitri pil ,goud en zilver .

Bindi

Bericht door Bindi » vr sep 27, 2019 6:01 am

Wat voor ballen zitten er dan in Jur ?
Probleem wat ik hier heb is dat ik er wel plaatjes op moet leggen ivm de klei van de zee die door mijn honden in hun langharige vachten word mee genomen
Zelfs op mijn planten ligt het, krijg er wat van.
Ook door de haren van mijn honden, dat zweeft in het rond en komt in de bakken terecht, met glas plaatjes is dit al een stuk minder.
Vandaar ook dat ik zit te overwegen om de bakken in de berging die aan de keuken vast zit te zetten, daar is het al een heel stuk minder met die klei rommel. Maar ja dan moet er eerst weer een schuurtje in de tuin komen voor ik dat zou kunnen doen, anders kan ik mijn fietsen weer niet kwijt, zo blijf je lekker bezig he :)

jurrie

Bericht door jurrie » vr sep 27, 2019 7:33 am

bij de aziaten gebruiken ze een soort van koraal
deze ballen heten nitrifiyng ballen

zijn rond als je gaat googlen bij ali
maar zijn er ook in staafjes .

ik vind de ronde mooier,omdat zo de garie,s ertussen kunnen
er blijft altijd een gaatje over bij eventuelle aardbeven :lol: :lol:

de nitri ball,s hebben al meerdere houders in de filters zitten met pil op nitrificerende monsters .
mooie filter massa ,voor een habbekrats :D

bij mijn oude topic,s zie je ze wel in bakjes liggen .
de GEK bak heb ik er mee versierd met crea bea wezen
hierop groeien nu zomaar mosjes :lol: :lol:

Bindi

Bericht door Bindi » vr sep 27, 2019 6:27 pm

ja dat klopt inderdaad jur, kan mij dat nog goed herinneren,je had er ook wat naar mij gestuurd en die liggen nog steeds in de bakjes, of het na al die tijd nog nut heeft, dat weet ik niet, maar het ziet er leuk uit :)

jurrie

Bericht door jurrie » vr sep 27, 2019 9:19 pm

het nut van deze ballen is volgens mij beter als die plastic ballen die vaak schoongemaakt moeten worden als ze dicht gaan zitten
deze koraal ?? geeft volgens mijn kijk weer met die nitrifiying een betere filtering op een betere huisvesting wat wij niet zien . de cultuur die onze bakjes schoner houden moeten ook leven .
de ballen heten niet voor niets nitrifiyng bal :mrgreen:

Plaats reactie