Kusuri klei

Plaats reactie
Lars

Kusuri klei

Bericht door Lars » vr nov 22, 2019 11:41 am

Hallo allemaal,

Voor mijn Discus aquarium gebruik ik Kusuri klei vanwege verschillende positieve effecten op de vissen en flora eromheen. Nu ben ik via onderstaande blog de voordelen te weten gekomen die de klei zou moeten geven volgends onderzoekers. Er staat ook omschreven dat het positief moet werken voor garnalen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee of gebruikt iemand dit al?
Ik vraag me namelijk af welke voordelen het voor de garies geeft en of het niet onze micro organisme benadeeld.

https://allnaturalpetcare.com/blog/2013 ... rium-fish/

Bindi

Re: Kusuri klei

Bericht door Bindi » vr nov 22, 2019 2:50 pm

Hoi.
Deze klei word al jaren bij de garnalen gebruikt, ik zelf gebruik het 1 keer er week een maat schepje per bak. het kan in ieder geval geen kwaad, en ze lusten het ook nog. Ik merk geen negatieve waarden er door in mijn bakken :)

Rik

Bericht door Rik » vr nov 22, 2019 9:48 pm

Ik heb ooit op een ander 'GEK' forum gereageerd op dit onderwerp, dat is nog steeds bruikbaar ;)

"Op YouTube zag ik een serie filmpjes van ene Mark (een Engelsman), deze zijn erg leuk/leerzaam. In het filmpje van de bijgevoegde link legt hij uit hoe je zelf van mineraalklei, bestemd voor koikarpers, eenvoudig balletjes maakt. Je ziet dat die per week kleiner worden dus de garnalen eten er goed van.
Het schijnt ook positief te werken voor je waterwaarden en je water wordt er kristalhelder van".

https://youtu.be/RPZHV35gtY8

jurrie

Bericht door jurrie » za nov 23, 2019 6:05 am

deze klei lijkt mij uiterst geschikt om de bacterieen te voeden die vaak gaan missen
deze mineralen klei zie je ook in gebakken mineraal ballen of kubus .

in deze mooie vorm van bemesten ,lijkt het mij een prima aanvulling om de sporen aan te vullen of het water op mooiere waarden te behouden .
wat ze in de koi of vissen hobby houden ,kan welleens beter wezen voor onze bodembewoners .
het leven van een betere aquarium begint bij die bodem .
mist daar iets na enkele maanden ,of verkeerd leren en denken
kan een beetje clei /klei/kloi/ mineraalbal hard of zacht . een mooie aanvulling geven .

bij veel aanbieders uit Aziatiche landen ,zie je deze klei/groeiballen ook in potjes van 2 tot 10
dure ballen ,voor klei met beetje lekkers .

ik maak ze zelf van wolkje . los met beetje aquariumwater vol bacterieen ,
een wolkje tot mooie pasta , kneed er een bolletje van en laat het even inwerken :mrgreen:
de mineralen en vitaminen ,komen dan tot nitri en sliertjes :lol:

Giel

Bericht door Giel » ma nov 25, 2019 7:41 am

Ik heb zelf Takazumi klei, uit de koi wereld.
Gebruik het bij de Malawi en bij de garnalen.

Lars

Bericht door Lars » wo nov 27, 2019 8:23 am

Super, merci voor de reacties.

Ik had deze klei al aangeschaft voor mijn Discus aquarium waar ook enkele garnalen in zitten.
En inderdaad nu ik de klei al een maand gebruik zie ik de garnaaltjes in deze bak nog steeds vrolijk rondzwemmen.
( en ja zonder dat ze opgegeten worden ;) )

Maar dan gaan we dit ook eens lekker aan de CRS geven en hopen dat ze er beter van gaan groeien :lol:

Plaats reactie