vijvertje

Plaats reactie
Bindi

vijvertje

Bericht door Bindi » zo okt 06, 2019 7:35 am

Ik zit te denken om een kleine vijver te maken in de tuin, een beetje zoals een specie kuip, wilde er bv 3 neer zetten en dat het water overloopt in de onderste kuip en dan met wat leuke planten er omheen oa wat buiten orchideeen en vlees etende planten, nou is de vraag, heeft iemand hier ervaring mee en hoe moet ik dit aanpakken, wilde bv ook een aantal endlers er in gaan houden. Bevriest dit niet ? of als er beweging in het water zit kan het niet bevriezen ?

jurrie

Re: vijvertje

Bericht door jurrie » zo okt 06, 2019 8:54 pm

waar ik mijn endler,s haalde zaten de wildvang en nakweekjes ook buiten in een vijver
die man heb een eigen kwekerij op mooie vissen .

of er iets speciaal,s voor moet wezen ?? gewoon proberen .
koi,s zwemmen ook buiten ,en gaan in ruststand .
goed nitrificeren dacht ik zo :lol: :lol:

Bindi

Bericht door Bindi » ma okt 07, 2019 6:09 am

Ja jur, dat klopt, had je een keer verteld, vandaar dat ik ook met die gedachte loop te spelen, mieter al die vissen gewoon in de vijver :lol:
A nee hoor geintje, heb wel plannen die richting op, maar zal tot het voorjaar wachten, voor ik ze in het diepe gooi :)

Lars

Bericht door Lars » do okt 10, 2019 9:44 am

Als je voldoende stroming hebt zullen de bakjes niet gaan bevriezen, Je zou eventueel als filter in je bovenste kuip voldoende zuurstof planten en riet soorten kunnen plaatsen? en dan met een simpel pompje van A het water naar boven halen?

Verder weet ik niet tot welke temperatuur de endlers kunnen volhouden. Misschien hier eerst even achteraan gaan want in de winter zal het water ondanks dat het niet bevriest behoorlijk koud worden.

Bindi

Bericht door Bindi » vr okt 11, 2019 6:30 am

Bedankt lars :)
Het is geen ramp als er een aantal de winter niet overleven, ze kweken behoorlijk. Alleen ik ken mijzelf en vind het dan weer zielig als ze het misschien koud zouden hebben :lol:
Ik ga er over denken en als ik het ga doen, dan komt er natuurlijk een paar foto,s van, echt waar ;) :lol:

jurrie

Bericht door jurrie » vr okt 11, 2019 8:12 am

wat ik vaak zie en zag ,veel bladeren in vijvers en vaarten
geven over de winterse periode warmte af

zo kruipen egels in hopen blad om lekker te kunnen overwinteren
kruipen de mieren met hopen geknabbelde bladeren de gangen door
om de hoofdmier te verzorgen .

zelfde gedrag op garnalen groepen :?: :?: :?:
zo heb je een stoot garie,s ,en zo verdwijnen ze ook weer .
en blijven er de mooiste en sterkere over :shock: :shock: :shock:

Plaats reactie