Sesarma bidens. Mangrove krab

Plaats reactie
Bindi

Sesarma bidens. Mangrove krab

Bericht door Bindi » za okt 05, 2019 6:41 am

Ik heb al een paar jaar de mangrove krab, een stel man en vrouw en een eenzame man, deze zitten met gaas er tussen in een terrarium, waarom dit gaas ? nou de krabben vermoorden elkaar anders, de ene krab heeft al een keer bijna alle ledematen van de andere man er af getrokken, hij had alleen nog maar een poot met schaar en aan de ene kant 3 poten en de andere kant 2 poten , dus krabje apart gezet en zacht honden voer gevoerd, en ja hoor, na enkele maanden ging krabje verschalen, en had al zijn ledematen weer terug.
nu worden deze krabben vaak verkeerd gehouden, mensen denken dat ze gewoon in het aquarium kunnen en dan zonder dat ze even op het droge kunnen zitten, FOUT ze verdrinken dan, zo vaak filmpjes gezien dat mensen geen benul hadden en stonden te lachen om een krab die in paniek rond rende op de bodem.
Deze krabben willen helemaal niet de hele dag in het water, ze willen een stuk grond, waar ze holletjes in kunnen graven, want waar ze vandaan komen zitten ze ook in holletjes en eten blad en alles wat ze maar kunnen vinden, en dat is soms inderdaad onder water, maar hun hoofd voedsel is groen voer, het zijn blad eters van nature.
Er is een onderzoek geweest, om te kijken naar de eetgewoonte van deze krabben, in hun maag werd bijna alleen blad gevondenen zelden dierlijke resten.
Ook zitten ze in hun hol en als er een blad van de bomen afvalt dan schieten ze haastig naar voren om het blad in te pikken, dit blad word het hol ingenomen, als het gaat verteren eten ze het blad op, vandaar dat ze ook soms het water ingaan, om blad te zoeken, en dat blad is al bijna verteerd, dus kunnen ze het opeten.
Als je dee krabben wilt houden, let dan heel goed op of je met een man en vrouw te maken hebt, een steletje gaat meestal goed, maar 2 mannen is vragen om een gevecht op leven en dood. Ik denk dat dit in de natuur wel mee zal vallen, want dan kunnen ze weg komen, maar in zo,n bak natuurlijk niet, dus maakt de sterke man de zwakere man dood, hijkan immers niet anders, want de concurentie wil niet weg, nou kan hij dat ook helemaal niet, ik heb een van mijn mannen wel paniekerig langs de ruit zien proberen weg te komen. wel een hadje geholpen door hem er uit te vissen, en in een andere bak te zetten.
Vrouwen met eitjes willen op een gegeven moment ook uit de bak. WAAROM ? nou ze willen op zoek naar brak water om hun eieren in los te laten en ook al heb je brak water in je bak, toch willen ze er uit en zijn dan zeer volhardend in hun gedrag.
ik zal dit weekend wat foto,s plaatsen.

Bindi

Re: Sesarma bidens. Mangrove krab

Bericht door Bindi » ma okt 07, 2019 6:11 am

Foto,s komen echt hoor, maar helemaal niet meer aan gedacht gister :roll: :)

chintsai

Bericht door chintsai » ma okt 07, 2019 7:09 am

Wat een leuke topic Bindi, erg informatief. Ik wist echt niet dat ze eigenlijk van bladmateriaal alleen leefden, ik dacht ook van bessen en fruit.

Bindi

Bericht door Bindi » di okt 08, 2019 4:21 am

En wat een zooi spel fouten schrijf ik zeg :lol:
Chin het zijn eigenlijk wel alles eters hoor, maar ze hebben weinig keuze in hun eetpatroon. Ze eten bij mij ook geweekte honden brokjes.

Bindi

Bericht door Bindi » vr okt 11, 2019 6:34 am

Ik kan mijn foto,s niet meer vinden :o
Ga anders wel wat nieuwe foto,s maken, alleen ze zitten verstopt, dus vind het niet zo leuk om ze te moeten zoeken, dan moet ik de hele bak overhoop halen :roll:
Nou ja ik ga dit weekend eens goed zoeken tussen mijn foto,s .

jurrie

Bericht door jurrie » vr okt 11, 2019 8:28 am

zit die krab niet in een depressie om te rusten

dit zie je ook in de krabbenvisserij .
bepaalde periode,s laten krabben en kreeften wandelen .
maar ook rusten . en is er geen krab of kreeft te vangen .

hier zitten de vissers momenteel mee te kampen .
vorig jaar veel krab en kreeft . nu niks te vinden ??

ik denk dat moedertje natuur ook in onze houden iets doet
op vis/krab/kreeft en garnalen .

Plaats reactie