Balen .

Plaats reactie
Bindi

Balen .

Bericht door Bindi » wo apr 08, 2020 5:51 am

Nou nu ben ik eens aan de beurt , er heerst een ziekte bij mijn prl , elke dag dode garnalen, heb er alles aan gedaan wat ik kon , maar het helpt voor geen meter, dit is begonnen toen ik ze in de 60 cm bak had gezet , langzamer hand zag ik steeds meer dode garnalen, ik ga de pil er maar eens tegen aan gooien, kijken wat er dan gebeurt.
Zelf denk ik dat er al iets in de bak heeft gezeten , waardoor de garnalen ziek zijn geworden, is een tweedehands bak .
Ze vallen dus gewoon om , zo lijkt er niets aan de hand en dan ineens zie je de volgende ochtend weer een paar dode liggen, ze eten goed en staarten zijn netjes opgeheven , niks aan de hand zou je zo denken , maar blijkbaar toch wel iets aan de hand, maar wat ?
Ik ga vandaag even meten en testen met mijn middeltjes om te kijken of de water waarden nog normaal zijn, wel heb ik er 1 filter in hangen die er steeds mee nokt , is niet heel erg ivm er 2 filters in hangen,, dus die ene ga ik er uit halen, heeft op deze manier toch geen zin.

jurrie

Re: Balen .

Bericht door jurrie » wo apr 08, 2020 7:26 am

dit vreemde iets zag ik vaak op grotere groepen gebeuren
de grote groep valt inneens om , en enkelen bleven leven .

de overgeblven garnalen kwamen weer tot een groep ??

mijn denken , zit bij mierennesten of bijenvolkjes .
werkmieren ,werkbijen :lol: en de queen{s} en enkele mannetjes blijfen over .

alex1

Bericht door alex1 » do apr 09, 2020 5:04 am

Soms heb je wel eens van die onverklaarbare dingen en weet je het niet meer in welke hoek je moet zoeken....maar succes er mee ! ;)

Bindi

Bericht door Bindi » do apr 09, 2020 5:07 am

Filter er uit gehaald en vanmorgen geen dode garnalen gezien, zou dus heel goed het haperende filter geweest kunnen zijn, maar ik wil niet te vroeg hoera roepen , eerst nog maar een paar dagen afwachten en kijken wat er gaat gebeuren.
Zeg dat Alex , komt wel goed hoor , heb al wat jaren ervaring en zie dit weer als een mooie leer school :)
Ze lijken inderdaad net op een mieren kolonie Jur, maar wel hele mooie mieren :lol:

jurrie

Bericht door jurrie » do apr 09, 2020 7:28 pm

kijk maar eens goed naar trage dame.s in de aquariums .
vaak zijn het net koninginnen die in bijenkasten zitten :D :shock: :shock: .

is de hok te vol , gaan ze liggen :mrgreen: { mijn ervaring}

Bindi

Bericht door Bindi » za apr 11, 2020 6:32 am

Helemaal met je eens hoor Jur, heb dit fenomeen ook regelmatig geconstateerd.
Bv bij mijn rode tijgers , nog maar een paar over en nu plots in nog steeds dezelfde bak zwangere vrouwen en jongen in overvloed :)
Maar het gaat tot nu toe goed bij de prl in de bak , nog steeds geen dode gezien.

jurrie

Bericht door jurrie » za apr 11, 2020 6:41 pm

dit rare iets ,zie ik al jaren
zo heb je er een mooie groep ,zo valt de groep om ??

en blijfen er vaak 3,4,5 garnalen over . :oops:

Bindi

Bericht door Bindi » zo apr 12, 2020 11:08 am

Of je word door ze in de maling genomen, had een bak bijna leeg, dacht dat er nog maar 3 aura in leven waren, ik dacht.. nou die haal ik er wel even uit , moet niet zo moeilijk zijn met maar 3 garnalen, dus ik vangen en daar kwam er nog 1 te voorschijn en daana nog 1 , nou om een lang verhaal kort te maken , er bleken er nog een stuk of 15 in te zitten en 3 zwangere dames, dus die waren er eindelijk uit , doe er mijn Cr in en wat zie ik zitten er nog 2 aura op een takje :shock: :? ja doei die komen morgen wel :lol:

alex1

Bericht door alex1 » ma apr 13, 2020 9:48 am

Zijn meesters in verstoppen en kruipen in kleine plekjes, daarom lijkt me selecteren lastig of je moet echt met bijna lege bakken werken zonder planten ed.

Bindi

Bericht door Bindi » ma apr 13, 2020 6:58 pm

Het is niet zo moeilijk hoor. ik heb hout in de bakken met plantjes en mossen er op, hier en daar een kleine of grote steen met mos wat drijvers en als ik er bij moet til ik het stuk hout er even uit , zet hem in een emmer water tot ik klaar ben, soms verstoppen ze zich achter het filter spons , en kruipen dan steeds weer weg, dus dan moet het filter er ook uit en in de emmer, . maar dat doe ik alleen als ik heel veel moet vangen, met selecteren ben ik niet zo moeilijk, vind het niet erg als er toevallig nog een 2 tal garnalen zich verstopt hebben, meestal vang ik ze later wel uit.

Plaats reactie