Welke visjes bij garnalen?

Plaats reactie
Stefan
Site Admin

Welke visjes bij garnalen?

Bericht door Stefan » za aug 10, 2019 2:45 pm

Vaak krijgen wij hier vragen over en adviseren vaak kleine tetras en rasbora soorten, wat zijn jullie ervaringen hiermee en kunnen we hier wellicht een lijst van opstellen. 8-)
Op zoek naar aquariumplanten? www.aquariumplantenshop.nl

Bindi

Re: Welke visjes bij garnalen?

Bericht door Bindi » za aug 10, 2019 6:12 pm

Mijn ervaring is dat de garnalen bang zijn en zich anders gedragen met vis van welke grote dan ook, ze gaan zich erg terug trekken, die ruimte moeten ze ook hebben, door bv mos, zoals java mos in de bak te hebben, De grote garnalen worden redelijk met rust gelaten door de kleine soorten vissen, maar de jonge garnalen zijn gewoon aas.
Er word vaak geschreven dat je eerst de populatie groot genoeg moet hebben, pas daar na de vissen er in, dit ivm het opeten van de garnalen door de vissen, hoe groter de populatie is, hoe meer ze durven.
De grote Japonica bv is niet zo bang van visjes, maar die kan op zijn beurt weer op de visjes gaan jagen, ik heb ze wel eens een gup zien vangen bv.

alex1

Bericht door alex1 » za aug 10, 2019 6:16 pm

L nr's of corrydoras soorten kunnen volgens mij goed bij garnalen deze snoepen ook geen kleintjes.

jurrie

Bericht door jurrie » zo aug 11, 2019 5:29 am

in de natuur leven ze ook met elkaar.

mocht je alleen garnalen willen houden ,is het mooier om geen visjes te houden .

er zijn genoeg mooie vissen die de garnalen met rust laten .
wat alex als voorbeelg gaf zijn al mooie groepen vissen die passen

in mijn eigen kameraquarium zwemmen gewoon de tetra,s en dwerg goerami,s
en zie geregeld jonge aanwas op garnalen .
deze bodembewoners redden zichzelf wel .

mijn ervaring , ja vissen kunnen bij garnalen .
als er een mooie of volle beplanting heerst
en geen kale bak heb ,waar niks te vinden is op grazen en schuilen .

alex1

Bericht door alex1 » ma aug 12, 2019 11:15 am

Schuilplaatsen is wel een pre, ik heb hier in de plantenbak o.a. Black molly's , kardinaal tetra's en een betta bij vuurgarnalen, zie bijna nooit kleintjes maar toch weet de groep vuurgarnalen zich te handhaven...
De grotere garnalen van 1 cm kruipen gewoon overal rond en de vissen hebben daar geen enkele belangstelling voor....ze eten zelfs samen.
Wel geloof ik dat de kleintjes her en der opgegeten worden, maar omdat de vuurtjes zo makkelijk kweken blijft de groep constant.

Over samen eten gesproken......een foto uit m'n bak met een Cory :mrgreen:
Afbeelding

jurrie

Bericht door jurrie » ma aug 12, 2019 12:48 pm

zo blijfen de sterkste garnalen op nawas .
mochten er zwakke garnalen in onze hobby ontstaan .
in de natuurlijke omgeving pikken de vissen/vogels,etc ,die van garie,s houden ook de mineraaltjes uit de garie,s die niet correct zijn geboren en slecht zwemmen of scheef gaan lopen :mrgreen:

in mijn nieuwe houden zie ik meer mooie dingen gebeuren .
ik denk dat die nitrificatie bacterieen ,de eerdere jaag en vreet instincten van de visjes naar de garnalen ,aanzienelijk terug brengt .
waarom ,,, garie,s houden van mineraal wat nitrifiying geeft
vissen ,houden ook van deze bacterieen . garinalen zijn dan de eerste prooi dieren
zit er genoeg nitrificatie bacteria in de aquarium, is het gedaan met jagen ,en worden de zwakste schakkels{ garie,s of visjes} opgegeten door soortgenootjes .

dit is puur mijn denken, met wat ik nog zie in de overstap op nitrifiying bacteria in de aquaria,s :shock: :shock:

Bindi

Bericht door Bindi » ma aug 12, 2019 1:08 pm

In mijn bak aten ze ook gewoon met de Cory mee, ze waren echt niet bang voor ze, maar de endlers was toch best eng, vonden ze.

jurrie

Bericht door jurrie » ma aug 12, 2019 1:15 pm

een beetje garie gebruikt zijn voelspriet en schaartje wel om zich te weren

Plaats reactie